לפני כשבוע וחצי (21.08.08) פורסם כי כ-100 נפגעי טרור ישראלים הגישו בבית המשפט העליון של מדינת קליפורניה בלוס אנג'לס תביעה לפיצויים בסך חצי מיליארד דולר מ-Bank Of China, הבנק הגדול בסין אשר נמצא בבעלות ממשלתית ולו סניפים ברחבי העולם.

עפ"י כתב התביעה, שפורסם לאחרונה, מואשם הבנק הסיני כי העניק שירותים פיננסיים והעביר כספים באופן עקבי לארגון החמאס ולג'יהאד האיסלאמי. לטענת התובעים בוצעו מאות העברות אשר הסתכמו בעשרות מיליוני דולרים. רוב ההעברות היו לחשבון פרטי בסין על שמו של סעיד אל-שוראפה, בכיר בחמאס. לטענת התובעים, ניצלו ארגוני הטרור את העובדה שהבנק, בניגוד לבנקים בינלאומיים אחרים, לא מיישם את כללי ה-FATF ומפר את החוק האמריקאי וחוקים בינלאומיים נוספים בנוגע למניעת הלבנת הון ומימון טרור.

עפ"י תגובת גורמים רשמיים ב-Bank Of China, התביעה מופרכת וחסרת כל יסוד. לטענת הבנק, הבנק עומד בתקנות האו"ם למניעת הלבנת הון ומימון טרור.

להלן תקציר סעיפים עיקריים בכתב התביעה, המתייחסים לדרך העברת הכספים:

סעיף 69-70 לכתב התביעה מציין כי למרות שארגון החמאס וארגון הג'יהאד האיסלאמי הוכרזו ע"י הממשל האמריקאי ולמרות שרוב הבנקים הבינלאומיים מיישמים את הסנקציות האמריקאיות, הבנק הסיני בחר שלא לאכוף את הסנקציות או לבדוק את לקוחותיו ברשימת הארגונים המוכרזים ע"י ארה"ב. בכך, הפך הבנק למעשה למקום מועדף עבור ארגוני הטרור, אשר מחפשים מוסדות פיננסיים שאינם אוכפים את הסנקציות האמריקאיות.

סעיף 72-71: החל משנת 2003 החל הבנק הסיני להעניק שירותי בנקאות נרחבים לארגון החמאס והג'יהאד האיסלאמי. במסגרת השירותים שניתנו בוצעו עשרות העברות כספיות בהוראת או דרך סניפי הבנק הסיני בארה"ב כשמירב הכספים הועברו לחשבון ע"ש "S.Z.R Alshurafa" בסניף של הבנק הסיני בעיר גואנזו בסין. חשבון זה שייך היה לסעיד אל-שוראפה, בכיר בחמאס, אשר פעל כסוכן של החמאס והג'יהאד האיסלאמי ובבעלותו היה חשבון פרטי נוסף באותו סניף בנק. אל-שורפה קיבל לשני חשבונות אלו עשרות הפקדות דרך בנקים בארה"ב, וזאת בהוראת מפקדות החמאס והג'יהאד בסוריה ובאיראן. הכספים שהופקדו בחשבונותיו של שוראפה הועברו על ידו לאחר מכן למפקדות החמאס והג'יהאד בעזה ובגדה המערבית.

סעיף 77-79: הבנק הסיני איפשר ביודעין העברת מיליוני דולרים דרך החשבונות הנ"ל למפקדות ארגוני הטרור, ובכך למעשה חיזק את התשתית הפיננסית של ארגוני הטרור ואיפשר להם להוציא פיגועים לפועל, אשר כתוצאה מהם נפצעו ומתו ישראלים רבים, לרבות נשים וילדים.

במרץ 2005 נפגשו גורמים רשמיים מהיחידה למלחמה בטרור במשרד ראש הממשלה בישראל עם גורמים במשרד לבטחון הציבור בממשלת סין וכן גורמים בבנק המרכזי בסין. במסגרת הפגישה עדכנו גורמי הבטחון הישראליים את עמיתיהם כי העברות הכספים ומתן השירותים הבנקאיים לארגוני הטרור מסייע בידם להוציא פיגועים לפועל ולקיים תשתית טרור אשר פוגעת באזרחים ישראליים תמימים. כמו כן, הועברה דרישה כי הבנק הסיני יחדל מיידית ממתן שירותים פיננסיים לארגונים אלו. דרישה זו הועברה למנהלי הבנק הסיני, אך הבנק בחר להתעלם מהדרישה והעברות הכספים לא פסקו.

סעיף 83-80: התובעים טוענים כי גם לפני דרישת הגורמים הבטחוניין בישראל ידע הבנק כי מדובר בהעברות בלתי חוקיות או העברות כספים בלתי רגילות וזאת משום שהעברות אלו היו בעלות מאפיינים דומים וחשודים עפ"י כללי ה-FATF: רוב ההעברות בוצעו במזומן, רוב ההעברות נמשכו מיד או בסמוך לתאריכי ההפקדות, רוב ההעברות היו בסכומים עגולים או כמעט עגולים (99,970$ 99,960$ ,99,950$), וכמו כן, לא היה הסבר הגיוני או חוקי לביצוע כל כך הרבה העברות על פני מספר שנים במרווחים תכופים. מאפיינים אלו, לטענת התובעים, היו צריכים לעורר את תשומת לב הבנק הסיני, אשר מחויב לפי כללי ה-FATF לבצע בדיקות נאותות ללקוחותיו ולדווח על תנועות בלתי רגילות או לסרב לבצע העברות אלו.

לעיון בכתב התביעה לחץ כאן.

פורסם 2008-08-31