הפאנל לייעוץ נגד הונאה בבריטניה פרסם לאחרונה דו"ח המזהיר מפני סכנת הלבנת הון והונאות מס באתרי קהילות וירטואליות דוגמת אתר Second Life.

קהילות וירטואליות ומשחקי תפקידים ברשת מושכים מאות אלפי משתמשים בשנים האחרונות ומתפתחים כזירה מסחרית דינמית בעלת פוטנציאל כלכלי עצום ומחזורי כספים הולכים וגדלים. משתמשים מכל רחבי העולם יוצרים לעצמם זהות וירטואלית ומקיימים אורח חיים וירטואלי מלא ועשיר – הם פוגשים אנשים, מבלים, רוכשים נכסים ורכוש, מהמרים בקזינו הוירטואלי ומפסידים או מרוויחים כסף במסחר בינם לבין עצמם. החברות הגדולות בשוק הבינלאומי הבחינו אף הן בפוטנציאל הכלכלי העצום, וכיום ניתן למצוא בקהילות חברות מסחריות כמו IBM, DELL, REEBOK, CISCO  ועוד.

SECOND LIFE, הידועה מבין הקהילות הוירטואליות, מונה כיום 7.2 מיליון "תושבים" ומגלגלת כ-200,000-400,000 דולר בחודש במסחר בין המשתמשים. בשנת 2005 דיווחו במעבדות לינדן, יוצרי הקהילה, על מחזור של 1.5 מיליון דולר ו-1.3 מיליון העברות כספיות בין משתמשים. קהילת אנטרופיה, המונה כ-600,000 משתמשים מדווחת באתר האינטרנט שלה על מחזור שנתי של 160 מיליון דולר בשנת 2005. התושבים או המשתמשים הרשומים בכל קהילה מנהלים אורח חיים וירטואלי ומפתחים למעשה זירה כלכלית שלמה הרחק מכל מערכת משפטית וללא כל פיקוח ורגולציה.

הקהילה אמנם וירטואלית, אך הכסף אמיתי לכל דבר. ב-Second Life המטבע המקומי הוא linden dollar ובאנטרופיה – Ped. לקהילות יש שער המרת מטבע משלהן, כרטיסי אשראי, כספומטים ובנקים, והמשתמשים יכולים להפקיד כסף אמיתי, להמיר אותו למטבע המקומי של הקהילה ולרכוש עמו נכסים וסחורות.

יותר ויותר משתמשים מדווחים בשנה האחרונה כי פעילותם בקהילות הוירטואליות מניבה להם רווחים נכבדים. את הכסף הוירטואלי הם יכולים להמיר תמיד בחזרה לדולרים באותו שער ולמשוך את הסכום שהרוויחו או הפקידו. בשנת 2005 טענה מורה מגרמניה בשם איילין גראף כי היא המיליונרית הראשונה בקהילת Second Life. גראף דיווחה כי הרוויחה את המיליון הראשון שלה באמצעות פיתוח נכסי נדל"ן וירטואלי בקהילה, מכירתם והשכרתם. בשנת 2004 רכש אדם בשם דיוויד סטורי אי בשווי $26,500 במכירה פומבית באנטרופיה. סטורי התראיין ב-2005 בעיתון בריטי וסיפר כיצד גייס כספים לצורך ההשקעה בנדל"ן הוירטואלי וכיצד הוא מתכנן להחזיר את ההשקעה ואף להרוויח ממנה באמצעות גביית מיסי מעבר ודיור, השכרת שטחים לכריית משאבי טבע וציד מפלצות ומכירת נכסים באי. לדבריו, נכון ל-2005 החזיר כבר $9,000 מהסכום שהשקיע ובכוונתו להתחיל למכור שטחים ומבנים שיניבו לו רווחים בסכום כפול מההשקעה.

כאמור, אין באנטרופיה וגם לא ב-Second Life מערכת משפט, חוקים, משטרה או ענישה. אין אפילו רגולציה מינימלית בבנקים המקומיים, בבתי הקזינו ובמסחר בין המשתמשים. לפיכך, קל לראות כמה עצום הפוטנציאל להתפתחות פשיעה כלכלית על מצע מסוג זה: מלביני הון, טרוריסטים, סוחרי סמים, חברי ארגוני פשע ושאר עבריינים יכולים לפתוח חשבונות בנקים, ליצור זהויות מפוברקות ולקיים בינם לבין עצמם מסחר וירטואלי שיאפשר להם להפקיד לתוך הבנקאות הוירטואלית מיליוני דולרים ולמשוך אותם לאחר מכן ע"י משתמש אחר שיצרו או ע"י רשת של חוליות מסחר בקלות יחסית. כל זאת כאמור בזירה וירטואלית ששום מערכת משפט לא חלה עליה וללא פיקוח או מעקב על תנועת הכספים.

המשתמשים מוזהרים אמנם מראש שנאסר עליהם לבצע כל פעילות פלילית בקהילה, אך לא ידוע בינתיים כיצד ואם בכלל מפקחים או אוכפים איסור כללי שכזה. בגרמניה דווח לפני כחודשיים כי נפתחה חקירה בחשד למכירת פורנוגרפית ילדים ע"י פדופילים בקהילת Second Life. בנוסף, דווח בעיתונות כי מעבדות לינדן זימנו את חוקרי ה-FBI לבדוק אם בתי הקזינו הוירטואליים הפועלים בקהילה מהווים עבירה על איסור הימורים ברשת לפי החוק האמריקאי. בכל הנוגע להלבנת הון או מימון טרור, כל עוד לא הורחבה תשתית החקיקה הקיימת ולא הותאמה לפעילות הוירטואלית, לא ניתן יהיה להחילה על המשתמשים ולמעשה זהו תחום פרוץ וחופשי מפיקוח וחובות דיווח למיניהן.

כאמור, במאי 2007 פורסם דו"ח מטעם הפאנל לייעוץ נגד הונאה בבריטניה, פאנל השייך למכון רואי החשבון המורשים, ובו מזהירים חברי הפאנל מפני הפיכת קהילות כמו Second Life למקלט מס בטוח ויעד מועדף לביצוע עבירות כלכליות כמו הלבנת הון, הונאה, גניבות זהות, ועוד.

הפאנל ממליץ להחיל על הקהילה הוירטואלית את אותם חובות דיווח החלות בכל מערכת פיננסית, כך שמעבדות לינדן יחויבו בדיווח על פעולות בלתי רגילות ויתאפשר מעקב ופיקוח אחר תנועת כספים. הפאנל התריע בפני הסכנה הגדולה הטמונה באתרים מסוג זה וקרא לממשלות העולם להכיר בכסף הוירטואלי ככסף אמיתי לכל דבר.

במעבדות לינדן הגיבו לפרסומים וציינו כי הם לומדים לכל אורך הדרך אילו בעיות ועבירות עלולות להתעורר וכי הם ימשיכו לשתף פעולה עם כל רשויות החוק והממשל ככל שיידרשו לכך על מנת למנוע אפשרות של פשיעה בקהילה הוירטואלית.

כרטיס אשראי וירטואלי

פורסם 2007-06-19