הרשות המפקחת על המגזר הפיננסי בבריטניה (ה-FCA) פרסמה לאחרונה (22.04.22) ממצאי בדיקה שערכה במהלך שנת 2021 ביחס ל- challenger banks. בנקים מסוג זה הם בנקים דיגיטליים בעיקרם, שנועדו להגביר את התחרות עם הבנקים המסורתיים בבריטניה, תוך שימוש בטכנולוגיה חדשנית ומערכות IT מתקדמות. רוב הבנקים הללו החלו לפעול בשווקים הפיננסיים בבריטניה בשנים האחרונות, עם מודלים עסקיים של מתן שירותים פיננסיים בערוצים דיגיטליים וביישומי טלפונים חכמים. 

הבדיקה של ה-FCA התמקדה בשישה  challenger banksששמם לא צוין בהודעה, אך נמסר כי הם חדשים יחסית בשוק, מציעים תהליך מהיר וקל לפתיחת חשבון ומעניקים שירותים לכ-8 מיליון לקוחות. הבחינה מצאה שאותם בנקים עושים שימוש בטכנולוגיה חדשנית לצורך זיהוי ואימות מהיר של לקוחות, אך מנגד זוהתה עלייה בהיקף הדיווחים על פעולות חשודות, דבר שלדברי ה-FCA מעלה חשש בנוגע לנאותות של הבקרות של אותם בנקים בעת פתיחת חשבונות ללקוחות חדשים. במקרים מסוימים נמצא כי בנקים אלה לא ביצעו הערכות סיכוני פשיעה פיננסית ביחס ללקוחותיהם, או כשלו לבדוק בצורה נאותה פרמטרים כגון הכנסה ועיסוק הלקוח.  

מנכ"לית ה-FCA, Sarah Pritchard, אמרה כי בעוד ש-challenger banks מהווים חלק מההיצע הבנקאי הקמעונאי בבריטניה, לא יתכן שפתיחה מהירה ונוחה של חשבון תבוא על חשבון בקרות איתנות למניעת פשיעה פיננסית. היא הוסיפה כי challenger banks צריכים לעיין בממצאי הבדיקה ולהמשיך לשפר את המערכות שלהם למניעת פשיעה פיננסית, תוך שימת לב לאסטרטגיה התלת שנתית שפרסמה לאחרונה ה-FCA. אחד העקרונות באסטרטגיה זו הוא שלילת רישיון של מוסדות שאינם עונים על הסטנדרטים הרגולטוריים הבסיסיים. 

פורסם 26-04-2022