ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה ביום שני האחרון הצעה לתיקון חוק איסור הלבנת הון (העברת מידע מגופים ציבוריים), התש"פ-2020. 

בהודעה משותפת שפורסמה ע"י הרשות לאיסור הלבנת הון ורשות האכיפה הגבייה נכתב, כי ההצעה מבקשת לשנות את המצב הנוכחי, שבו עבריינים וטרוריסטים יכולים להשתמש במנגנוני המדינה לצרכי הלבנת הון, מבלי שגופי המדינה יוכלו להתריע על כך, בשונה מהמצב בכל גוף פיננסי אחר. זאת, בשל העובדה שחובת הסודיות אינה מאפשרת לעובדי מערכת ההוצאה לפועל ולמרכז לגביית קנסות להעביר מידע לרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, גם במקרים בהם זיהו חשש משמעותי לניצולם לרעה לפעילות בלתי חוקית במסווה של תשלום חוב פיקטיבי. 

לפיכך, לפי הצעת החוק ובכפוף להתקנת תקנות בנושא, רשות האכיפה והגבייה תוכל להעביר דיווחים לרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, במקרים בהם זוהה חשד לניצול המערכת לרעה למטרות הלבנת הון או מימון טרור. 

להודעה שפורסמה צורף נספח, שבו מפורטת דוגמה להלבנת הון באמצעות הליכי חדלות פירעון פיקטיביים. לפי טיפולוגיה זו, העבריינים יוצרים חוב פיקטיבי באמצעות הסכם, חשבונית פיקטיבית וכו'. לאחר מכן, הצדדים מביימים את הפרת ההסכם בין הצדדים, כדי שיוכלו לטעון שאחד הצדדים הינו חייב לצד השני. בשלב הבא, "בעל החוב" פונה לאמצעים משפטיים לעזרה בפירעון החוב מול הצד ש"מסרב לשלם", ולאחר שהכספים מועברים מחשבון רשות האכיפה והגבייה לחשבון "בעל החוב", הכסף שהולבן באמצעות רשות האכיפה והגבייה עומד לרשות העבריין ככסף לגיטימי.   

לקריאת ההודעה בנושא לחצו כאן

פורסם 30-12-21